EDWARD
STACHURA
Bibliografia
utworów
Bibliografia
opracowań
Niektóre
trudno dostępne utwory
opracowała Pacyfka
Bibliografia
pełna
bez
komentarzy
z
komentarzami
BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTOWA
Opracowania dotyczące
twórczości Edwarda Stachury
(moim zdaniem NAJWAŻNIEJSZE)
podzielone wg zagadnień:
konkretnych utworów
lub grup utworów, których dotyczą,
całej twórczości
lub biografii Stachury
Z KOMENTARZAMI NA TEMAT
(ZA)WARTOŚCI
wewnątrz podpunktów
opracowania uszeregowane są chronologicznie
Opracowania
dotyczące:
1 Poematów i
wierszy:
-
Tomasz Wroczyński, ,,Poezje
wybrane'' Edwarda Stachury
(recenzja),
,,Poezja'' 1981 nr 9, s. 95-98.
Recenzja tomiku, zawierająca analizę sakralizacji, mitycznej
przestrzeni
i ,,człowiekocentryzmu'' w tej poezji.
- Krystyna Walc, Żywioły
w poezji Edwarda Stachury, w
pracy zbiorowej
W
Stronę współczesności. Studia i szkice o literaturze
polskiej po 1939 roku,
pod red. Zbigniewa Andresa. WSP, Rzeszów 1996, s. 135-150.
Analiza funkcji motywów wody, ognia, ziemi i powietrza w
wierszach
i poematach. Ciekawe interpretacje.
1.1 Dużo ognia
-
Tadeusz Kłak, Dwa portrety
jednego bohatera, ,,Kamena''
1963 nr
12, s. 8.
Recenzja Dużo ognia
i zbioru opowiadań Jeden dzień
-
porównanie podmiotów tych utworów.
1.2 Po ogrodzie niech hula szarańcza
-
Wojciech Roszewski, Oswajanie
Absolutu,
,,Współczesność'' 1969 nr
12, s. 10
Recenzja. Autor protestuje przeciwko wszystkim określeniom stosowanym
przez krytyków, którzy twórczość Steda
usiłują jakoś zaszufladkować.
1.3 Przystępuję do ciebie
-
Tadeusz Kłak, Moje lektury,
,,Kamena'' 1968 nr 14 s. 6.
Recenzja. Cechy języka opowiadań, litanijność, podobieństwo do
liturgii.
- Bożena Chrząstowska, Otwarte
niebo. Literackie świadectwa przeżywania
Eucharystii, ,,W drodze'',
Poznań 1992, ss. 312, 4 nlb.; tu strony
167-171.
Piękna analiza poematu w kontexcie Biblii i tradycji chrześcijańskiej.
Utwór jest ,,wypowiedzią o wędrówce do tajemnicy,
poezją o nie nazwanym
Bogu.
Na stronach strony 174-179 analiza Missa
pagana. (komentarz
zob pkt 1.6 poz 2)
Treści te, rozszerzone, znajdują się też w następnym artykule:
- Bożena Chrząstowska, Paradoksy
obecności Biblii w literaturze współczesnej,
,,Przegląd Powszechny'' 1991 nr 4, s. 72-91.
Rozszerzone treści poprzedniego artykułu.
,,Edward Stachura zmarł przy otwartej księdze, w niepokonanej tęsknocie
za Bogiem - do końca nie nazwanym, w tęsknocie za Ojcem Bezimiennym''.
1.4 Kropka nad ypsylonem
-
Grażyna Borkowska, Nie
wszystko jest poezją, w pracy
zbiorowej Sporne
postaci polskiej literatury współczesnej. Natępne pokolenie,
pod red.
Aliny Brodzkiej i Lidii Burskiej, IBL, Warszawa 1995, s.115-129.
Między różnymi niepochlebnymi opiniami ciekawa i cenna
interpretacja
poematu na tle literatury polskiej. Więcej zob. pkt 4 poz 7.
1.5 Missa pagana
-
Tomasz Wroczyński, ,,Poezje
wybrane'' Edwarda Stachury
(recenzja),
,,Poezja'' 1981 nr 9, s. 95-98.
Komentarz zob. wyżej, pkt 1, poz 1.
- Bożena Chrząstowska, Otwarte
niebo. Literackie świadectwa przeżywania
Eucharystii, ,,W drodze'',
Poznań 1992, ss. 312, 4 nlb.; tu strony
174-179.
Piękna analiza poematu w kontexcie chrześcijańskiej liturgii.
Utwór
jest bardziej humanistyczny niz teologiczny, natura to świątynia
oczyszczenia
człowieka z win własnych i świata.
Na stronach 167-171analiza Przystępuję
do ciebie. (komentarz
zob pkt 1.3 poz 2)
Treści te, rozszerzone, znajdują się też w następnym artykule:
- Bożena Chrząstowska, Paradoksy
obecności Biblii w literaturze współczesnej,
,,Przegląd Powszechny'' 1991 nr 4, s. 72-91.
Rozszerzone treści poprzedniego artykułu.
,,Edward Stachura zmarł przy otwartej księdze, w niepokonanej tęsknocie
za Bogiem - do końca nie nazwanym, w tęsknocie za Ojcem Bezimiennym''.
2 Prozy
-
Władysław Augustyn, Cała
jaskrawość życia i śmierci (o twórczości Edwarda
Stachury),
''Twórczość'' 1972 nr 10, s 84-89.
Wartość świadomości, której wrogami są: dzieciństwo, sen i
śmierć.
Podniesienie przeżywania siebie i świata na poziom olśnienia i
niezwykłości.
Rewizja epifanii ,,całej jaskrawości'' w ,,Siekierezadzie''.
Egzemplifikacja
cytatami z opowiadań i powieści.
- Mieczysław Dąbrowski, Stachury
bohater zbuntowany, ``Nowy
Wyraz''
1972 nr 3, s. 126-136.
Fachowo i rzetelnie prezentuje autor sylwetkę bohatera stachurowej
prozy, na podstawie opowiadań i powieści. Dokumentuje tezę o jedności
bohatera
wszystkich utworów. Wedle autora, bohater ,,Nie ucieka (...)
w eschatologię,
nie uznaje idei życia pozagrobowego, wiecznego.'' Autor twierdzi, że z
tej właśnie przyczyny Stachura nie pragnie nagrody wiecznej,
,,Przeciwnie
- twierdzi, że jego osobowość może się zrealizować wyłącznie tutaj.
Dokonuje
się tu jakaś totalna mitologizacja życia''. ,,niepotrzebny mu jest
Bóg''.
Nie mogę zgodzić się z opinią Dąbrowskiego: Stachura utracił wiarę
w religię ojców i zaufanie do Boga, mimo iż pragnął
,,zostać przy boku''
Stwórcy i
dramatycznie walczył, by nie znaleźć się samotnym pod pustym
niebem. Walkę tę dokumentuje opowiadanie ,,Nie zlęknę się'' z tomu
,,Falując
na wietrze''
- Bogdan Chełstowski, O
prozie Edwarda Stachury,
,,Miesięcznik Literacki''
1974 nr 5, s. 69-76.
W swoim wyraźnie tendencyjnym artykule Chełstowski - polemizując z
Wacławem Tkaczukiem (zob. niżej, pkt 2.1.2, poz 3), który
próbuje ,,uczynić
ze Stachury teilhardystę'' (s. 70), i z krytykami przyklejającymi
pisarzowi
etykietki takie jak ,,russoizm'', ,,freudyzm'', ,,egzystencjalizm'',
,,franciszkanizm''-
sam usiłuje zrobić z
twórcy Siekierezady socrealistę, a z jego powieści
- bez mała produkcyjniak.
Pośród rozmaitych absurdalnych
teorii
Chełstowski twierdzi, iż Stachura: ,,nie nawołuje do powrotu do natury,
lecz raczej do powrotu do społeczeństwa'' i do reguł tradycyjnego
obyczaju
(s. 71); twierdzi że w Siekierezadzie
pisarz pokazuje, jak ,,...w
powszechnym położeniu mas, ideał dotknął rzeczywistości, pomieszał się
z nią. Trzeba pójść pomiędzy masy, żyć treścią ich życia
(...) - wtedy
dokona się nasz zamiar życia ?w natchnieniu?'' które
najintensywniejsze
jest podczas spełniania codziennych czynności (s. 73). Z braku miejsca
ograniczę moją polemikę do stwierdzenia: codzienne świętowanie i
ważność
powszedniości wynika z przyjęcia przez narratora indywidualistycznej,
ściśle
podmiotowej perspektywy, ponieważ zadbał on o to, by nie wpisywać się w
porządek społeczny. Bez zawodu, bez stałej pracy, wciąż tułając się,
był
pasożytem na ciele społeczeństwa; taki styl życia stanowił niezłą
drwinę
z systemu: Sted nie musiał wchodzić w żadne oficjalne i
półoficjalne struktury,
bo nie troszczył się o ,,telewizor, meble, mały fiat''. ,,Jeśli ktoś
był
naprawdę hipisem w kraju realnego socjalizmu, to właśnie Stachura'' -
napisał
Jan Błoński (Bezładne
rozważania starego krytyka, który zastanawia się,
jak napisałby historię prozy polskiej w latach istnienia Polski Ludowej,
,,Teksty Drugie'' 1990 nr 1, s. 22, w niniejszym spisie pkt 3 poz 15).
O tym, jakie uczucia żywił Poeta do ,,mas'' i ,,treści ich życia'', nie
muszę chyba wspominać. To, że cenił ludzi prostych, wcale nie musi
oznaczać
akceptacji ,,światopoglądu materialistycznego'' i sytuacji
społeczno-politycznej.
Podsumowując: Chełstowskiemu Stachura materialista był potrzebny po
prostu
- brak wiary pasował do wizji przodownika pracy, rąbiącego drewno dla
społeczeństwa
(niemalże ,,dla socjalistycznej ojczyzny''). Opisanie drwala wątpiącego
byłoby już zbyt ryzykowne - byłby zbyt ,,inteligencki'', jak na
socrealistę.
- Leszek Bugajski, Los
niezłomny, ,,Radar'' 1978 nr 10,
s. 28-29.
Autor daje piękną syntezę całej prozy.
- Henryk Bereza, Walka,
w: idem, Taki układ,
Iskry, Warszawa
1981, s. 328-335.
Text ten stanowi część posłowia Życiopisanie
zamieszczonego
w piątym tomie Poezji i prozy.
Siekierezada, Się
i Fabula rasa.
,,Cechą główną wszelkich
przeżyć depersonalizacyjnych jest iluzja niezawodnych rozwiązań
nierozwiązywalnego''
- podsumowuje autor okres mistyczny twórczości Stachury.
- Monika Chybowicz-Brożyńska, Twórczość
Edwarda Stachury czyli postawa
zen w sztuce, ,,Miscallanea
Łódzkie'', 1984 nr 4, s. 18-29.
Komentarz zob w pkt. 3 poz 10
- Michał Januszkiewicz, Od
egzystencjalizmu do mistyki. O prozie Edwarda
Stachury, ,,Pamiętnik
Literacki'' 1994 nr 4, s. 96-115.
Bardzo ważna, rzetelna i
szeroka analiza mistyki w
twórczości
Poety.
Epifanie całej jaskrawości oraz doświadczenia okresu mistycznego autor
umieszcza
w kontekście taoizmu i
buddyzmu zen oraz
mistyki chrześcijańskiej.
W pierwszym okresie bohater pragnie ogarnąć prawdę, wyodrębnia siebie
od
ludzi, od świata pozornego i
nieautentycznego, którego symbolem jest
miasto; szuka więzi ze światem
natury. Egzystencjalny bunt
okresu
przedmistycznego, bunt przeciw
nicości, śmierci, społeczeństwu,
znajduje konsekwencję i przezwyciężenie zarazem w okresie mistycznym.
Elemeny
wschodnie - obecne w powieściach, w Fabula
rasa i w Oto:
-Bohater doznaje epifanii
całej jaskrawości, osiąga
satori,
oświecenie - mistyka
monistyczna. Wyjście ,,poza
koło'' - określenie
buddyjskie ,,koło życia i śmierci'', cykl przeobrażeń.
-Redukcja ego do nicości - zjednoczenie z absolutem, Pustką (tak
określany
jest absolut w buddyzmie).
-Przekroczenie cierpienia poprzez uświadomienie sobie jego
źródła i
samopoznanie, wyjście poza ,,ja''.
Autor wspaniale analizuje unio
mistica -,,dyszenie w kosmos''
w Siekierezadzie,
,,było niewymownie'' we Wszystko
jest poezja.
- Michał Januszkiewicz, Edwarda
Stachury mistyczna podróż na Wschód. W
perspektywie prozy,
,,Polonistyka'' 1996 nr 1, s. 20-24.
Jeszcze raz o mistyce: ważne uzupełnienie poprzedniego artykułu.
- Waldemar Szyngwelski, Proza
Edwarda Stachury - autobiografia czy autobiograficzna
forma wypowiedzi literackiej, w
xiążce zbiorowej Interpretacje.
Materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej II
Szczecińskie Spotkania
Studenckie, 11-13 maja 1999,
red. Monika Drzazgowska, Blanka Użyńska,
Damian Wojsław, "Albatros", Szczecin 2000, s. 227-245.
Reflexje nad sformułowanym w tytule zagadnieniem - na ile literatura
jest fikcją, a na ile dokumentem autobiograficznym.
Publikacja trudno dostępna, mogę przesłać kopię
Uwaga:
nie dysponuję i nie wysyłam innych textów
2.1 Opowiadań
2.1.1 Jeden dzień
-
Henryk Bereza, U
źródeł,
,,Twórczość'' 1963 nr 3, s. 119-121.
Ten sam text zatytułowany Sprawy
pierwsze zamieszczony jest
w książce tegoż autora pt. Sztuka
czytania, Warszawa 1966., oraz
jako część posłowia
Życiopisanie
zamieszczonego w piątym tomie Poezji
i prozy.
Recenzując pierwszy tom prozy Stachury, Bereza zalicza Poetę do pisarzy
najwartościowszych: tych, którzy tworząc ponoszą największy
koszt wewnętrzny.
Ta twórczość to ,,krystalicznie czysty nurt liryczny'';
,,dla niego [Steda]
świat jest wyłącznie wielką sumą lirycznych wzruszeń''. Poeta wraca do
najelementarniejszych, pierwotnych źródeł ludzkich wzruszeń.
,,Nie kłamie.
Jest niewiarygodnie uczciwy.'' ,,Edwardowi Stachurze żaden krytyk nie
ma
nic do powiedzenia''.
- Jacek Łukasiewicz, Dobry
dzikus, ,,Odra'' 1963 nr 5, s.
73-75. Ten
sam text zatytułowany Ponad
głowami starszych braci
zamieszczony
jest w książce tegoż autora pt. Zagłoba
w piekle, Kraków 1965.
Recenzja. Bohater przyjmuje pozy zaczerpnięte z literatury: harcerz
z finką, Cygan, Tarzan...
- Henryk Vogler, Obserwacje
i okrzyki, Życie Literackie 1963
nr 10,
s. 5.
Recenzja. Utwór jest pełen ,,westchnień, tęsknot,
poszukiwań, okrzyków
i zapytań pod adresem Boga, choć (...) nie chodzi o bóstwo
określonego
kultu.''
- Monika Anna Maria Pogoda, Sacrum
i profanum przestrzeni w opowiadaniach
Edwarda Stachury, w xiążce
zbiorowej Interpretacje.
Materiały z
ogólnopolskiej konferencji naukowej II Szczecińskie
Spotkania Studenckie,
11-13 maja 1999, red. Monika
Drzazgowska, Blanka Użyńska, Damian Wojsław,
"Albatros", Szczecin 2000, s. 173-179.
Analiza obrazu przestrzeni miasta i przestrzeni przyrody w pierwszym
tomie opowiadań.
Publikacja trudno dostępna,
mogę
przesłać kopię
Uwaga: nie dysponuję i nie
wysyłam innych textów
2.1.2 Falując na wietrze
-
Tomasz Burek, Mgła i pierwsze
przebłyski jasności,
,,Twórczość''
1966 nr 11, s. 122-124.
Recenzja. Świadomość i moralność contra dzieciństwo, sen. Człowiek
- pielgrzym w poszukiwaniu wartości.
- Christian Skrzyposzek, Pieśń
trubadura, ,,Kultura'' 1966 nr
50,
s. 8
Recenzja. ,,...proza Stachury jest nade wszystko zbiorem zdań
zachwyconych''.
To właśnie człowiek jest tu centrum każdej sytuacji, ludzkie wybory
etyczne
decydują o drobnych zdarzeniach i o losach świata.
- Wacław Tkaczuk, Co
jasne - co skryte w mroku,
``Więź'' 1967 nr 2,
s.131-134.
Recenzja. Autor koncentruje się na zagadnieniach moralnych,
poszukiwaniu
,,korzeni bytu'', odwołuje się do Teilharda de Chardin.
2.1.3 Się
-
Wojciech Wyskiel, Wędrówką
jedną życie jest człowieka,
,,Miesięcznik
Literacki'', 1978 nr 9, s. 122-124.
Recenzja. Wędrówka oznacza zgodę na samotność, bohater
poezji i prozy
,,wędruje bez jasno określonego celu i wytyczonej marszruty, dążąc nie
tyle gdzieś, co, jak powiada - naprzód.'' Potrzeba
podróżowania wcale nie
świadczy o ubóstwie ducha. ,,Kątnego nie interesuje mnogość
i różnorodność,
nad Lubaczówką czy w Meksyku chłonie przede wszystkim
wrażenia podstawowe:
chłód wody, ciepło słońca, dotyk wiatru...''
- Leszek Bugajski, Się
jest. Mimo wszystko,
,,Twórczość`` 1979 nr
3, s.116-118.
Recenzja. Tożsamość bohatera z poprzednimi. Egalitaryzm - zasada
konstrukcyjna
świata. Intuicyjne dochodzenie do prawdy, komunia ze światem.
2.2 Powieści
-
Krzysztof Rutkowski, Czas,
świat i rzeczywistość w całej jaskrawości,
,,Miesięcznik Literacki'' 1978 nr 2, s. 39-48.
Autor analizuje obie powieści na tle filozofii Heideggera i Carla
Friedricha
von Weizsackera. Bohaterowie powieści rezygnują ze zdroworozsądkowych
wyobrażeń
o naturze czasu i przestrzeni, chcą istnieć Zawsze i Wszędzie,
przeżywać
świat jako całość, nigdy nie odpoczywać ,,w przytulnych ramionach
obojętności'',
żyć ,,w natchnieniu''. Przeciwstawienie poezji i literatury. Poezja
jako
sposób bycia. ,,Codzienne świętowanie'', stwarzanie świata
na nowo: ,,Każda
czynność, rozpalanie ogniska, a nawet palenie papierosa ma charakter
kosmogoniczny''.
Nie zgadzam się z tezą autora nt. funkcji relacjonowania
szczegółów,
rozkładów jazdy itp.
2.2.1 Cała Jaskrawość
-
Maciej Szybist, Uśmiechnięty
Dostojewski, ,,Życie
Literackie'' 1970
nr 6, s. 6-7.
Recenzja. Jak Poeta łączy egzystencjalizm i witalizm: aktywizm i
amoralizm
filozofii życia kontrastuje z egzystencjalnym absolutem
odpowiedzialności.
2.2.2 Siekierezada
-
Tadeusz Nyczek, Radość pisania,
,,Miesięcznik Literacki'', 1972
nr 7, s. 126-128.
Recenzja. Bohater to outsider, wyznawca wiary w słowo w czasach negacji
literatury. Kreacja i opis stają się jednym.
Fragment textu dostępny na stronie Stachuriada
- Zygmunt Trziszka, Droga
do ,,Siekierezady'', ,,Poezja''
1981 nr
8, s. 78-86.
Kontext biograficzny powstania powieści, od dzieciństwa do zimy w
Kotli.
Relacja z pogrzebu Poety.
2.3 Wszystko jest poezja
-
Krzysztof Rutkowski, Próba
całości i poezja świata,
,,Literatura''
1976 nr 19, s. 12.
Stachura poszukiwał formuły, która pozwalałaby mu ogarnąć
wszystko.
Jedną z nich była Poezja - rozumiana jako filozofia życia,
sposób uczestnictwa
w świecie, pierwiastek boski w doczesności, głęboka istota wszelkich
rzeczy,
to, co jest w nich prawdziwe.
- Włodzimierz Maciąg, Niewinność
poezji, ,,Nowe Książki'', 1976
nr
2, s. 60-61.
Recenzja. ,,Książka nie jest kreacją, a próbą zmierzenia się
z życiem'',
próbą zawładnięcia całością świata, włączenia go w universum
poetyckie
narratora.
2.4 Fabula rasa i Oto:
-
Jolanta Brach-Czaina, Jednostka
a możliwość innej postaci istnienia.
,,Inny stan'' Stachury, w: idem,
Etos nowej sztuki,
PWN,
Warszawa 1984, s.101-134.
Komentarz zob niżej pkt 3 poz 8
-
Zob też: pkt 3 poz 3, 14, 16; pkt 2 poz 7
3 Całej twórczości (też na tle biografii)
-
Krzysztof Rutkowski, Podróż
do źródeł straconego czasu,
,,Literatura''
1976 nr 28, s. 3.
Kontrkultura, wyjście poza sztukę, liczne nawiązania literackie obecne
w twórczości Steda. Autor przytacza i polemizuje z
,,etykietkami'', przypinanymi
Poecie przez krytykę.
- Tadeusz Nyczek, Życiodajny,
śmiercionośny, ``Miesięcznik
Literacki'',
1980 nr 1, s. 59-64.
,,Nie żył dla pisania. Żył dla życia samego''. Droga Poety od Ja, przez
się, do człowieka-nikt.
- Andrzej Falkiewicz, Stachura,
,,Teksty'' 1981 nr 1, s. 85-105; nr
2, s. 77-88.
A może wędrowanie to próba wypełnienia pustki wewnętrznej? Fabula
rasa to jeden z najważniejszych
utworów literatury powojennej.
- Krzysztof Rutkowski, Co
to jest ,,poezja czynna''?,
,,Poezja'',
1981 nr 8, s. 48-64.
Autor analizuje koncepcję poezji na szerokim tle historycznym:
odnajduje
tu tradycje francuskich symbolistów, ojców
kościoła, buddyzmu i zenu, dawnych
mitów, polskiego romantyzmu. ,,Poezja czynna'' - to ta,
której ideałem
jest prawda, która nie uznaje skomercjalizowanej kultury
xiążkowej. Poezja
ogarnia każdą chwilę życia, jest sposobem bycia, jest całoscią stuacji
działania i wypowiadania, a poeta to posłannik Słowa. Etapy rozwoju tej
koncepcji w twórczości Stachury.
UWAGA!!! Te same treści, poszerzone, odnajdziemy w xiążce tegoż autora
Przeciw
(w) literaturze (zob. niżej).
- Piotr Bratkowski, Zanim
zaczniemy go czytać, ,,Tygodnik
Kulturalny''
1982 nr 21, s. 12.
Autor twierdzi, że Stachura bardziej niż św. Franciszka przypomina
Chrystusa: proroka burzącego stary porządek, wywracającego stoły w
świątyni.
Poeta był ,,arystokratą ducha'', pogardzającym każdym, kto był choć
trochę
odmienny.
- Barbara Gładych, Odkłamany
człowiek, ,,Poezja'' 1982 nr 9,
s. 76-87.
O prawdzie, istnieniu i nieistnieniu, byciu sobą i byciu wszystkim,
ja, się i nikt, śmierci, ktorą można przeżyć. Przyznam, że trochę
zawiłe
to wywody i nie wszystko tam rozumiem.
- Zygmunt Trziszka, Bóg
Stachury, ,,Miesięcznik
Literacki'' 1983 nr
11-12, s. 57-63.
Jak Poeta szukał na własną rękę Absolutu (najwyższej wartości).
Nawiązuje
do van der Leeuva (Fenomenologia religii) i C. G. Junga. Mistycyzm
Stachury jest monisytczny, a więc sprzeczny z chrześcijaństwem, i
gnostyczny.
Idea samopoznania jako poznania wszystkiego, podnoszenie człowieka do
rangi
bóstwa, umieszczenie konfliktu między dobrem i złem wewnątrz
psychiki ludzkiej,
i ,,rozwiązanie nierozwiązywalnego'' przedstawia autor jako pochodzące
z Gnozy.
- Jolanta Brach-Czaina, Jednostka
a możliwość innej postaci istnienia.
,,Inny stan'' Stachury, w: idem,
Etos nowej sztuki,
PWN,
Warszawa 1984, s.101-134.
Jedno z podstawowych
opracowań. Rzetelna analiza powiązań
mistyki Stachury z różnymi religiami i filozofiami.
Poszukiwał w nich
i przyjmował to, co mu odpowiadało. Z
buddyzmu: wyzwolenie z
cierpienia
poprzez odrzucenie pożądań, poznanie samego siebie, niepoznawalność
czasu,
wieczności i Boga, wzniesienie się ponad antynomie (np. szczęścia i
nieszczęścia),
ale odrzucił postulat systematycznych ćwiczeń nad sobą. Od
Krishnamurtiego:
wyzwolenie się z cierpienia poprzez wyrzeczenie się siebie na rzecz
zjednoczenia
z ,,rzeczywistym'', ,,nieznanym'', ,,bezimiennym'', by poznać siebie,
należy
obserwować i wsłuchać się w siebie nie oceniając; analizować lęk i
samotność;
w słowach nie można uchwycić prawdy. Wyszedł od kultury zachodniej by
ją
odrzucić. Poeta przejawiał cechy wspólne dla mistyki wschodniej
i chrześcijańskiej
razem: dążenie do absolutu
poprzez doświadczenie wewnętrzne, wyrzeczenie
się samego siebie, odrzucenie egoizmu , bezruch wyzwolenia
(Wschód) i extaza
(Zachód). Połączył obie tradycje. Zainteresowania Ewangelią
i Chrysusem
są, wg autorki, deklaratywne: Sted głosił miłość bliźniego
głównie wtedy,
kiedy to on sam miał być tym bliźnim. Forma jego doświadczeń przypomina
Mistrza Eckharta i św. Jana od Krzyża
Szczegółowo analizuje autorka rozwój tych
zagadnień w twórczości Poety:
od początkowego egzystencjalnego buntu przez zanegowanie Ja
- Henryk Bereza, Życiopisanie,
posłowie w: Edward Stachura, Poezja
i proza, Czytelnik, Warszawa
1982, [wyd. II - 1984] t. 5, s. 445-465.
Fragmenty tego textu opublikowane były wcześniej jako U
źródeł
vel Sprawy piersze (o
Jednym dniu;
adres i cytaty zob pkt
2.1.1. poz 1) oraz jako
Walka
(o
Siekierezada, Się
i Fabula rasa;
adres i cytaty zob pkt 2 poz 5)
Do wymienionych powyżej analiz autor dodaje interpretacje Falując
nawietrze i Całej
jaskrawości
oraz syntetyczne ujęcie
twórczości Steda: ,,Jego pisarstwo jest integralne. (...)
Stachura pisze
całym sobą (...) Jego pisarstwo jest tożsame z jego życiem''.
- Monika Chybowicz-Brożyńska, Twórczość
Edwarda Stachury czyli postawa
zen w sztuce, ,,Miscallanea
Łódzkie'', 1984 nr 4, s. 18-29.
Bardzo jednostronny artykuł. Całą twórczość Stachury ukazuje
autorka
jako inspirowaną filozofiami Wschodu, jako ilustrację drogi adepta zen,
jakby nic poza tym tam nie było. ,,Błędne'' założenia kultury
zachodniej
(istnienie dobra i zła, możliwość dążenia do dobra) Stachura
przełamuje,
dostępując satori, oświecenia. Zen to Poezja - tak jak rozumiał ją
Sted.
Samobójstwo - wiedza absolutna spowodowała unicestwienie
organizmu.
- Robert Pasieczny, Umrzeć
za życia, ,,Tygodnik
Kulturalny'' 1985
nr 3, s. 7.
Postawa bohatera prozy to ,,wybór siebie samego jako
człowieka'', wybór
wolności, walka przeciw uniformizmowi. Interpretacja mgły, całej
jaskrawości
jako satori.
- Leszek Bugajski, Stachura,
rozdział w książce tegoż autora Pozy
prozy, Czytelnik, Warszawa 1986,
s. 262-270.
Przekrojowy przegląd przez tworczość poety. ,,Stachura, bohater jego
prozy, jej narrator - tego się nie da oddzielić''.
- Leon Zawadzki, Pułapka
Stachury, ,,Mandragora'' 1986 nr 1, s. 69-80 (pismo
ACK Wrocław)
Autor głosi tezę, iż przeżycia Stachury między początkiem 77 a
kwietniem
79, były wynikiem ,,płytkiego oświecenia'' (kensio), które
jest bardzo
niebezpieczne dla adepta przeżyć mistycznych, gdyż te strony ducha,
które
wydają się być pokonane, atakują ponownie po jakimś czasie osobowość
zupełnie
na to nieprzygotowaną, gdyż adept sądził, iż wie już wszystko. To
właśnie
było przyczyną samobójstwa Stachury. Dlatego ważne jest
prowadzenie oświeconego
przewodnika duchowego, mistrza jogi lub zen. Marian Buchowski (pkt 4
poz
6) relacjonując ten artykuł zauważył że autor opisuje zagadnienie z
pozycji
takiego właśnie oświeconego i wszechwiedzącego. Zawadzki pisze że sam
za
młodu przeżył płytkie oświecenie, więc wie. Na bieżąco śledząc
twórczość
i informacje o Stedzie ,,wiedział, co się szykuje'' i żałuje że nie
zapobiegł,
nie odszukał i nie pomógł.
- Krzysztof Rutkowski, Przeciw
(w) literaturze. Esej o poezji czynnej
Mirona Białoszewskiego i Edwarda Stachury,
Pomorze, Bydgoszcz 1987,
ss. 268.
Jedno z podstawowych opracowań.
Zawiera treści obecne wcześniej
w textach
Edward Stachura -
próba rozumowanej biografii,
,,Miesięcznik
Literacki'', 1981 nr 2 (zob. niżej, pkt 4 poz 1), Co
to jest ,,poezja
czynna''? (zob. wyżej, pkt 3 poz
4), Zeszyty podróżne,
,,Poezja'',
1981 nr 8 (zob niżej, pkt 5), tu poszerzone i uzupełnione o analizę
twórczości
okresu mistycznego.
- Jan Błoński,
Bezładne rozważania starego krytyka, który zastanawia się,
jak napisałby historię prozy polskiej w latach istnienia Polski Ludowej,
``Teksty Drugie'' 1990 nr 1, s.5-24.
Autor poświęca Poecie kilkanaście zdań, m.in. to: ,,Jeśli ktoś był
naprawdę hipisem w kraju realnego socjalizmu, to właśnie Stachura''.
- Mirosław Wójcik, Człowiek-nikt.
Prozatorska twórczość Edwarda Stachury
w kontekście buddyzmu zen, WSP,
Kielce 1998, ss. 322.
- Bardzo ważna książka,
wspaniała pod kątem polonistycznym,
przejrzyście skomponowana, profesjonalnie napisana, autor zna chyba
pięć
tomów na pamięć, bardzo ładne interepretacje tam, gdzie
skupia się na literaturze,
a nie zawartej w niej czy wyprowadzonej ideologii, np. o
przewróceniu stodoły
w Całej jaskrawości.
W moim odczuciu - i zgodnie z
podtytułem - xiążka jest jednostronna, mocno
zorientowana
na buddyzm Zen. Pominięcie poezji pozwoliło autorowi
nie zajmować się wątkami pochodzącymi z kultury Zachodu,
które są u
Stachury obecne. W recenzji (fragment jest umieszczony na okładce)
prof. Jan Błoński
określa xiążkę jako monografię twórczości Stachury, analizę
całościową.
Monografia wg Słownika Terminów Literackich to rozprawa
dążąca do wyczerpującego
i wielostronnego przedstawienia zagadnień. Tutaj twórczość
ukazana jest
dość jednostronnie i jednokierunkowo; autor ma do tego prawo, ale nie
jest
to już wtedy monografia.
Zaznaczam, że powyższe uwagi są moją prywatną opinią. Podkreślam
jeszcze
raz: jest to bardzo ważna i
wartościowa praca polonistyczna, najszersze
istniejące opracowanie. Ale tezy xiążki i przeświecające spod
nich
poglądy
autora są mi często obce.
- Przemysław Czapliński, Piotr
Śliwiński, Literatura polska
1976-1998.
Przewodnik po prozie i poezji,
Wydawnictwo Literackie, Kraków 2000,
s. 145-152.
Przekrojowe i syntetyczne spojrzenie na to, jak Sted wprowadzał w życie
utopię kontrkultury i wizję literatury czynnej.
Text dostępny na stronie Stachuriada
3.1 Recepcja twórczości
-
Krzysztof Rutkowski, Podróż
do źródeł straconego czasu,
,,Literatura''
1976 nr 28, s. 3.
Autor przytacza i polemizuje z ,,etykietkami'', przypinanymi Poecie
przez krytykę.
- Wojciech Pogonowski, Fascynacja
Stachurą, ,,Poezja'' 1981 nr 8,
s.104-109.
,,Pisarstwo Stachury jest pisarstwem o wolności'' zagrożonej przez
cierpienie cielesne i duchowe, poszukiwanej podczas
wędrówki. Kim jest
adresat wezwania ,,rozpruć sztywny kołnierz koszuli,
mówię''? Co spowodowało,
że współcześni tak się Poetą interesują? Dydaktyzm w
twórczości Stachury.
- Ziemowit Fedecki, Moda
na Stachurę,
,,Twórczość'' 1984 nr 8, s.
130-135.
Text ten zamieszczony jest również w zbiorze Kaskaderzy
literatury,
red. E. Kolbus, Łódź 1986, jako wstęp do utworów
Stachury.
Dlaczego drobnomieszczanie i półinteligenci fascynują się Piosenkami
i Fabula rasa?
Nie zgadzam się z wartościującymi sądami autora,
skądinąd życzliwego Poecie, doceniającego jego talent, wydającego jego
młodzieńcze wiersze w latach 60.
Text dostępny na stronie Stachuriada
4 Biografii
-
Krzysztof Rutkowski, Edward
Stachura - próba rozumowanej biografii,
,,Miesięcznik Literacki'', 1981 nr 2, s.51-58.
Text ten zamieszczony jest również w pierwszym tomie
dżinsowego pięciotomowego
wydania Poezji i prozy
Edwarda Stachury jako wstęp zatytułowany
Poeta
jak Nikt.
Interpretacja drogi życiowej Poety, od narodzin po śmierć - ilustrowany
różnymi wypowiedziami i textami Stachury, umieszczony na tle
rzeczywistości
społecznej lat małej stabilizacji i kontrkultury.
- Zygmunt Trziszka, Droga
do ,,Siekierezady'', ,,Poezja''
1981 nr
8, s. 78-86.
Kontext biograficzny powstania powieści, od dzieciństwa do zimy w
Kotli.
Relacja z pogrzebu Poety.
- Alfred Siatecki, ,,Siekierezada''
albo kotlańska zima Stachury, Czopika
i słynnej dentystki Majki Nowak,
,,Twórczość'' 1982 nr 3, s. 136-141.
Ten sam text zatytułowany Siekierezada
albo zima Stachury w Kotli
zamieszczony został w ,,Nadodrzu'' 1981 nr 25-26, s. 7.
Jak i dlaczego Poeta znalazł się na zrębie; co i w jaki
sposób przeniósł
z życia do powieści.
- Zygmunt Trziszka, Edwarda
Stachury zmagania z samym sobą. (Próba psychografii),
,,Miesięcznik Literacki'' 1983 nr 7, s. 30-37.
Szkic sylwetki psychologicznej Poety na podstawie jego biografii i
utworów.
- Mirosław Derecki, Lubelskie
lata Edwarda Stachury,
,,Kamena'' 1986
nr 22, s. 1, 6; nr 23, s. 3; nr 24, s. 3; nr 25, s. 3, 10; nr 26, s.
4-5.
Jak to młody Sted przechodzące obok niego studenki KUL-u określał przez
zaciśnięte zęby: ,,Kurrrewskie drrrobnomieszczanki...''
- Marian Buchowski, Edward
Stachura. Biografia i legenda,
wyd. II,
Kamerton, Opole 1993, ss. 379, 5 nlb.
Jedno z podstawowych
opracowań. Opisy wydarzeń z
życia Poety
wzbogacone są przedrukami dokumentów, fragmentami Stedowych
listów i dzienników
(w tym wcześniej nie publikowane fragmenty), wspomnieniami i
recenzjami.
Xiążka zawiera ponadto antologię wspomnień o Stachurze, i historię
,,stachurmanii''
- oddźwięku twórczości poety u czytelników (do
samobójstwa włącznie). Mnóstwo
zdjęć, fotokopie rękopisów.
- Grażyna Borkowska, Nie
wszystko jest poezją, w pracy
zbiorowej Sporne
postaci polskiej literatury współczesnej. Natępne pokolenie,
pod red.
Aliny Brodzkiej i Lidii Burskiej, IBL, Warszawa 1995, s.115-129.
Autorka polemizuje z opinią, że w twórczości Stachury
pisanie zjednoczyło
się z życiem: szczelina między światem i słowem istniała i przerażała
go.
Autorka zarzuca Poecie elitaryzm i nieszczerość - rzeczowo
argumentując.
Między różnymi niepochlebnymi opiniami ciekawa i cenna
interpretacja poematu
Kropka
nad ypsylonem na tle literatury
polskiej.
4.1 Wspomnienia i reflexje
-
Marta Kucharska, Kamera
gotowa!, ,,Poezja'' 1981 nr 8,
s. 87-91.
Jak kręcono film dokumentalny o Stachurze.
- Zbigniew Żbikowski, Stos,
``Radar'', 1983 nr 44, s. 2-3
Reflexyjny esej o życiu Poety. ,,Stachura (...) przez niezwykle silny
instynkt moralny, jakim był obdarzony, niejako w sposób
naturalny wchodził
w krąg chrześcijaństwa.''
- Jerzy Koperski, Janusz
Żernicki, Taki
wieczór choć rano,
wstęp w:
Edward Stachura, Taki
wieczór choć rano,
wybór Jerzy Koperski, Janusz
Żernicki, ANAGRAM, Warszawa 1993, s. 5-12.
-
Wojciech Tochman, Narzeczona,
,,Wysokie Obcasy'', dodatek ,,Gazety
Wyborczej'' z dnia 25.09.1999
Artykuł o Marcie Kucharskiej - opiekunce i towarzyszce Steda w
ostatnich
miesiącach życia.
- Barbara Czochralska, Wrażliwość
materii, DiG, Warszawa 1998.
Autorka została opisana przez Stachurę jako "Biofizyk" w
opowieści-rzece Wszystko jest
poezja. W esejach opisuje swoją znajomość ze Stedem.
5 Inne
-
Krzysztof Rutkowski, Zeszyty
podróżne, ,,Poezja'',
1981 nr 8, s.
48-64.
Krótki text o tym, ,,jak nadążyć z pisaniem za życiem''.
Znajduje się
też w xiążce tegoż autora Przeciw
w literaturze (zob pkt 3 poz
14).
- Zdania
o Stachurze, ,,Poezja'', 1981 nr
8, s. 102-103.
Zbiór cytatów z recenzji itp.
Jeżeli
znalazłaś/eś tu jakieś błędy
lub wiesz, że możnaby coś dodać
to napisz :
Uwaga: nie dysponuję i nie
udostępniam żadnych publikacji,
interpretacji i opracowań poza dwoma textami wymienionym w
bibliografii.